Top Blogs

Tuesday, July 2, 2013

Home » » Misteri, Di Mana Azzimudie Kiram Yang Ketuai Pencerobohan Lahad Datu

Misteri, Di Mana Azzimudie Kiram Yang Ketuai Pencerobohan Lahad Datu

Azzimudie atau Agbimuddin, adik kandung kepada Jamalul Kiram yang mendakwa dirinya Sultan Sulu, hilang tanpa dapat dikesan selepas beliau “melarikan diri” dari Lahad Datu pada 11 Mac apabila pasukan keselamatan Malaysia berjaya menawan semula Kampung Tanduo, Sabah dalam satu operasi secara besar-besaran.
Pasukan keselamatan yakin bahawa beliau melarikan diri ke sebuah pulau di wilayah Tawi-Tawi di selatan Filipina dekat Sabah tetapi ahli keluarga menegaskan beliau berada di Lahad Datu bagi serangan gerila.
Pegawai Tawi Tawi mempercayai bahawa beliau dengan rangkaian yang bersimpati dan berdiam diri untuk mengelakkan daripada ditahan oleh pihak Manila yang telah mengarahkan untuk menahan beliau kerana melancarkan serangan terhadap negara luar.
Ia juga menimbulkan spekulasi bahawa Azzimudie, bekas pembantu pegawai daerah Kudat, Sabah pada awal tahun 1970, telah dibunuh oleh pengawal peribadi beliau di Kampung Tanduo dan dikebumikan di kubur yang tidak bertanda selepas tentera udara dan tentera darat Malaysia mengadakan serangan berbalas bagi mengusir lelaki bersenjata Sulu bermula pada 5 Mac.
Dalam temu bual dengan The Star, Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Hamza Taib berkata, polis percaya bahawa Azzimudie masih hidup dan bersembunyi di beberapa pulau-pulau di negara asalnya.
“Azzimudie pasti tidak di Lahad Datu, mereka (jurucakap Sulu Abraham Idjirani), mereka boleh saja katakan Azzimudie di Lahad Datu, bersembunyi dan bergerak dari satu tempat ke tempat lain,” katanya ketika ditanya mengenai tuntutan yang berterusan oleh jurucakap kumpulan Sulu Idjirani di Filipina.
Bagaimanapun, Hamza tidak menolak kemungkinan bahawa Aghimuddin masih merancang untuk melancarkan serangan gerila terhadap Sabah.
Beliau mengesyaki anggota keluarga Azzimudie terus berkeras mengatakan Raja Muda itu masih di Sabah kerana beliau (Azzimudie) telah membuat banyak janji (sebelum insiden) untuk lelaki bersenjata Sulu, yang telah terbunuh atau menghadapi tuduhan jenayah di Malaysia.
“Jadi untuk menghalang beliau daripada dibunuh (di Filipina), mereka perlu mengatakan bahawa Azzimudie di Lahad Datu dan masih berjuang,” katanya, sambil menambah tidak ada sebarang pertempuran antara lelaki bersenjata Sulu dan pasukan keselamatan di Sabah sejak pencerobohan itu berakhir pada awal April.
Kampung Tanduo sejak itu telah ditutup kepada orang ramai, dengan asas keselamatan diwujudkan di kampung tepi pantai tersebut dan kerajaan negeri berusaha untuk memindahkan lebih 20 keluarga tempatan yang menetap di kawasan itu.
Dalam temu bual menerusi panggilan telefon dengan The Star di Manila, Idjirani, yang merupakan adik ipar kepada Azzimudie, menegaskan bahawa Azzimudie masih berada “di suatu tempat di Lahad Datu” bagi melancarkan serangan gerila terhadap Sabah.
Idjirani, bagaimanapun, tidak mengetahui lokasi sebenar di mana abang iparnya itu.
“Saya tahu beliau bersembunyi di dalam hutan dan telah menggunakan taktik gerila dan bergerak dari satu tempat ke tempat lain di sekitar Kampung Tanduo,” katanya.
Idjirani mendakwa beliau sering bercakap dengan Azzimudie.
“Malah, saya bercakap dengan beliau dua hari lepas. Beliau memanggil kita dan memberitahu kita bahawa terdapat satu pertemuan antara Tentera Diraja Sulu dan pasukan keselamatan Malaysia di Batu 9 di Lahad Datu pada 16 Jun dan Kampung Labian pada 18 Jun, ” katanya.
Jurucakap itu percaya bahawa pasukan keselamatan Malaysia tidak dapat mencari Azzimudie kerana beliau tidak lagi menggunakan telefon bimbitnya.
“Beliau tidak lagi menggunakan telefon bimbitnya, seperti pada Mac lalu (semasa serangan dari udara), beliau sedar bahawa menggunakan telefon bimbit itu akan membawa kepada pengesanan jejaknya,” katanya.
“Raja Muda dan pengikut-pengikutnya merupakan pejuang berpengalaman dan walaupun pasukan Malaysia mempunyai lebih banyak senjata api mereka tidak dapat mengalahkan mereka,” katanya, yang mendakwa bahawa pasukan Malaysia mengambil langkah berhati-hati dalam berhadapan dengan mereka.
Seramai 35 pengikut Azzimudie ditahan oleh pihak berkuasa Filipina selepas mereka pulang dari Lahad Datu dan baru-baru ini, Biro Siasatan Negara Filipina mengesyorkan pelbagai tuduhan jenayah – termasuk berperang dengan negara asing – berikutan Raja Muda dan pengikut-pengikutnya menceroboh masuk Kampung Tanduo antara Februari 9 dan 12.
Seramai 73 penceroboh terbunuh (59 mayat dijumpai) dalam pertarungan bersenjata yang berlaku hampir lapan minggu dengan pasukan keselamatan Malaysia.
Polis Malaysia telah menahan 184 orang dan mendakwa 31 orang dengan pelbagai kesalahan jenayah, termasuk melancarkan serangan terhadap Yang di-Pertuan Agong. Kes mereka sedang berjalan di mahkamah.

No comments:

Post a Comment

Popular Artikel dari AC

Iklan Berbayar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...